mandag 4. juli 2011

Danmark

Vi har da vært en uke i Danmark. Jeg og mine to barn + ei venninne og hennes datter. Med fullpakket bil kjørte vi på søndagen nedover til Larvik for å ta båten over til Hirtshals, som skulle gå kl. 08.00 på mandags morgen. Vi var fremme i Larvik ca. kl. 01.00 og planen var selvsagt å sove i bilen til ombordstigning. Men man kan da ikke regne med at alt går etter planen. Alle sov da vi kom fram, men så våknet lillemann og skapte liv og rabalder så jentene våknet. Og fikk problemer med å sovne på nytt.
Så ble det litt ommøblering i bilen, og Aslak sovnet oppå mamma i forsetet. Stiv som en stokk for å ikke vekke han, ble det selvsagt ikke så mange timer med søvn på mamsen, men så lenge gutten sov så...

Etter mange lange timer ble det da ombordstigning og vi kunne opp i restauranten å kose oss med frokost.



Aslak syntes eggerøre og bacon smakte fortreffelig.

Vel over på den andre siden, gikk turen videre til Blåvand. I sørenden av Jylland. Det ble selvfølgelig mange is-og tissepauser under veis.



Vi forventet oss ikke stort av den hytten vi hadde leid oss. Og hadde ikke peiling rett og slett hvordan den så ut og hvor stor den var. Vi hadde betalt kun 2700,- fra mandag til fredag som er veldig mye billigere enn utgangspunktet som var 8900,- på Hvidbjerg feriesenter. Men der var det fullt, så derfor ble det Feriekompaniet istede. Hos Hvidbjerg var det fri adgang til et stort badeland i tillegg og Wellnessenter.
Vi ble gledelig overrasket over at hytten, eller skal jeg si leiligheten, var stor og fin. Stort kjøkken, stue, 2 soverom med køyeseng og dobbeltseng, flislagt bad og en egen hage. Djises altså, det var hærlig. Og ikke nok med det, badelandet var inkludert. Juhuuu!! Feriekompaniet har et samarbeid med den andre plassen.

Så det ble en del bading, og shopping i gaten i Blåvand. Det var rene sydenstemningen der. Godt og varmt også.

Og selvfølgelig is, is og atter is. De hadde noen isbarer som hadde et enormt utvalg av alskens smaker og varianter, med både guff og krem. Vi prøvde selvfølgelig det meste.



Men Aslak syntes hvit is i kjeks var det beste...

Det ble en hel dag i legoland også. Da var ikke været fullt så varmt. Litt skyer. Det var det vi trodde i allefall da vi dro fra leiligheten. Jeg kledde opp ungene og meg selv i langbukser og gensere. Hadde til og med jakker og regntøy. Er jo vant med været hjemme...
Og midt i hastverket for å putte barn og utstyr i bilen og komme oss avgårde klarte jeg da faktisk å putte høyhælte sko på bena. Det oppdaget jeg selvsagt først etter 1 1/2 time når vi var nesten fremme. Og ikke nok med det. Da vi steg ut av bilen slo varmen mot oss. Folk gikk i shorts og singletter... Gud bevares tenkte jeg bare, dette skal bli trivsel!!

Men barna kunne jo gå uten trøyer. Og jeg kunne jo bare brette opp litt her og der, så det gikk jo bra. Vi leide oss en vogn også, så vi slapp å bære Aslak + masse utstyr rundtomkring.
Det var utrolig mye å se, smake og shoppe i Legoland og mange karuseller. Jeg ble med på det meste. Var vel kanskje jeg som var mest ivrig... Men vi rakk ikke over hele parken, så vi må vel tilbake en gang. Men vi fikk kjøpt piratklær og prinsesseklær, så nå hører vi ikke annet enn Hiv o'hoy om dagen og ser bare en liten streng mann som fekter med sverdet og sier at han er en "farlig mann"... Ja, ja, må vel regne med noen år med sabeltanndilla!



Det ble masse kos de neste dagene også, og jaggu fikk vi shoppet en del. Selv om det faktisk var overfullt i bilen på tur TIL Danmark... Men vi kvinnfolkan vet akkurat hvordan vi skal komprimere og pakke så vi får med oss det vi "må".

Tidlig fredag morgen var det bare å vekke barna, slenge på dem noen behagelige kjøreplagg, gi dem en kjapp frokost, pakke inn i bilen i full fart, spenne fast barna og frese avgårde til båten.
Desverre er det ikke alle som klarer å henge med sånn stressende tempo, så etter en times tid kastet Aslak opp. Heldigvis for alle, bare brus, for han hadde ikke lyst på frokost før han hadde fått opp øynene. Men det var ille nok allikevel for de to andre som skulle dele baksetet med han.
Så vi måtte svinge kjapt til sides, bytte på gutten, og gjøre reint så godt vi kunne.

Vi kom fram i god tid til båten. Helt sikkert fordi jeg hadde sett feil på klokkeslettene og trodde båten gikk en time tidligere. Alt har sin grunn sikkert.

Og så ble det da litt handling på båten også. Taxfree måtte jo besøkes, og godteri og diverse varer fristet selvfølgelig. Med tre handleposer hver gikk vi ned til bilen når vi var nesten framme i Larvik. Da husket vi plutselig hvilket puslespill vi hadde hatt for å pakke det vi hadde fra før... hmmm!
Inn med barna, opp med bena, litt innimellom her og der.. joda, det gikk det og! Det var kun sjåføren som hadde plass til å bevege seg. Men man må ofre litt for å få litt.

Vi skulle egentlig ligge over hjemme hos min bror på Gran på Hadeland som lå ca 2-3 timer fra Larvik. og det var bra, for vi var ganske slitne alle sammen da vi var kommet et stykke på vei dit. Men pga. av sykdom akkurat da, måtte vi finne en annen overnattingsplass eller kjøre direkte til Trondheim. Det siste alternativet var jo rett og slett umulig. Det hadde blitt altfor tøft for barna. Så vi ringte liksågreit til Comfort Hotell på Gjøvik og leide oss et rom. Ailin var i ekstase, for hun har pratet lenge og mange ganger om hvor mye hun har lyst å ligge på hotell. Vel, så gikk i alle fall det ønsket i oppfyllelse.

Så da var det bare å glede seg til comfort. Bortsett fra et par ting, som at rommet lå rett over byens mest populære utested, og vi måtte vente nesten en time på maten før vi skulle hoppe til sengs. En kan jo bare tenke seg til hvordan det er å sitte med overtrøtte barn på restaurant kl. 10.00 på kvelden å vente på maten... Men vi fikk oss en god søvn og en deilig frokost.

En liten svipptur innom Hamar ble det på turen hjem. Og ja, "litt" shopping.. hehe
Vi så for oss at et barn snart måtte ligge oppå dashbordet på langs mens ett annet barn ble trykt mot vinduet med all bagasjen i ryggen... Men så ille var det ikke...

Det er morsomt å dra på tur. Og vi har kost oss masse. Men det er alltid kjempedeilig å komme hjem til huset sitt og senga si etter en lang tur.

BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Sør-Trøndelag, Norway
Jeg liker å tenke at jeg er er en helt vanlig firebarnsmor som er kreativ iblant. Jeg liker å leve, ha det gøy og oppleve ting. Jeg har en bedre halvdel som deler mange av mine interesser og som er flink til å utføre de større kreative idéene jeg får.